Η
Ομάδα Ανάγνωσης του 1ου Γυμνασίου Σητείας, πιστή και φέτος στο ραντεβού της με
τη λογοτεχνία και θεωρώντας ότι η ανάγνωση λογοτεχνικών κείμενων διαστέλλει το
χρόνο, εμπλουτίζει τις εμπειρίες και διευρύνει τα όρια της ατομικής μας ζωής, ασχολήθηκε
με το διήγημα. Ο στόχος της ομάδας για το σχολικό έτος 2017-18 ήταν η γνωριμία με
διηγήματα και συγγραφείς που στιγμάτισαν ανεξίτηλα με το έργο τους διαφορετικές
λογοτεχνικές περιόδους. Συνοδοιπόροι στις αναγνωστικές διαδρομές της ομάδας ήταν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας: Μαίρη Τρυποσκούφη, Τζίνα Στεπανιάν, Σοφία Φουστέρη, Μαρία Μετζογιαννάκη
και Μαρία Χατζηλάμπρου.
"Το μόνον της ζωής του ταξείδιον "που διασκεύασε, δίδαξε και σκηνοθέτησε η κ. Μαρία Μετζογιαννάκη.
Βίντεο με τις δράσεις της Ομάδας Ανάγνωσης για το έτος 2017-18
Το δραματοποιημένο διήγημα του Γεωργίου Βιζυηνού, θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Το έργο διαδραματίζεται γύρω στα 1860, όταν ο συγγραφέας ήταν 10 χρονών και περιέχει πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία. Αφηγείται πως στάλθηκε πολύ μικρός στην Πόλη, για να μαθητεύσει ως ραφτόπουλο. Η μόνη του παρηγοριά για τον ξεριζωμό του από πατρίδα και οικογένεια σε τόσο τρυφερή ηλικία ήταν η ελπίδα ότι θα γνώριζε εκεί μια όμορφη βασιλοπούλα, όπως συνέβαινε συχνά στα παραμύθια. Η απειρία του και η τυφλή πίστη στις αφηγήσεις του παππού του, τον οποίο θεωρεί τον πιο κοσμογυρισμένο άνθρωπο, τον οδηγούν σε παρεξηγήσεις και λαθεμένες εκτιμήσεις. Όταν βρίσκεται αντιμέτωπος με την αλήθεια, έρχεται η διάψευση, αλλά ταυτόχρονα και η είσοδος στην ενηλικίωσή του.
Με μια πρώτη ανάγνωση το διήγημα αυτό μπορεί να φανεί στο σύγχρονο αναγνώστη/θεατή απλοϊκό. Με μια προσεκτικότερη ανάγνωση όμως εντοπίζουμε ζητήματα που μας απασχολούν και σήμερα.
•
Πόσο οδυνηρή μπορεί να
είναι η διάψευση ενός παραμυθένιου κόσμου για ένα παιδί;
•
Οι στερεότυποι ρόλοι
των δυο φύλων, που είναι αντεστραμμένοι στο διήγημα μεταξύ γιαγιάς και παππού,
είναι αποτέλεσμα βιολογικών παραγόντων, εκπαίδευσης ή επίδρασης των κοινωνικών συνθηκών;
•
Ποια ήταν η θέση της
γυναίκας εκείνη την εποχή;
•
Ποιο να είναι άραγε το
μόνο της ζωής του ταξίδειον; και για ποιον θέτει το ερώτημα αυτό ο συγγραφέας;
Στη δραματοποίηση του
διηγήματος συμμετείχαν μαθητές και από τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου, οι
οποίοι συνεργάστηκαν άψογα, φέρθηκαν με επαγγελματισμό και εντυπωσίασαν με την
ερμηνεία και το ταλέντο τους.
Θερμά συγχαρητήρια σε
όλους!