Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2025

Δράσεις υποδοχής των μαθητών του 1ου Γυμνασίου Σητείας για το Πρόγραμμα Ομαλής Μετάβασης

 Ολοκληρώθηκε η δεύτερη φάση (η πρώτη αφορούσε την επίσκεψη καθηγητών του σχολείου μας στα Δημοτικά της πόλης και τη συνακόλουθη επίσκεψή των μαθητών και των εκπαιδευτικών τους στο σχολείο μας) του Προγράμματος Ομαλής Μετάβασης του 1ου Γυμνασίου Σητείας για τα πρωτάκια, που ήρθαν φέτος από τα Δημοτικά της πόλης μας!

Αρχικά τις πρώτες μέρες διδασκαλίας έγινε υποδοχή στους μαθητές της Α’ τάξης και ξενάγηση τους στους χώρους των σχολείων από την συντονίστρια του Π.Ο.Μ. με τη συνοδεία δύο μαθητών της Β’ τάξης κάθε φορά. Στη συνέχεια η διευθύντρια του σχολείου τους ενημέρωσε για τον κανονισμό, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματά τους κι ότι άλλη απορία είχαν. Επιπλέον κατά τις πρώτες ώρες των μαθημάτων τους όλοι οι εκπαιδευτικοί παρουσίασαν με σαφήνεια και προθυμία τα μαθήματα τους και τις προσδοκίες που έχουν από τα παιδιά.
Σε επόμενο στάδιο οι νεοφερμένοι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε δύο ερωτηματολόγια ένα με τον ερχομό τους στο Γυμνάσιο κι ένα δεύτερο τρεις βδομάδες αργότερα, έτσι ώστε να φανεί η πρόοδος (ή όχι) στην προσαρμογή τους στο νέο σχολικό περιβάλλον. (*λεπτομερέστερη αναφορά στα ερωτηματολόγια ακολουθεί παρακάτω)
Τέλος την Δευτέρα 6 Οκτωβρίου το απόγευμα έγινε ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων των παιδιών από την Διευθύντρια του σχολείου κι ακολούθησε γνωριμία με τους καθηγητές, που διδάσκουν στην Α’ τάξη.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΩΝ ΠΟΥ ΑΠΑΝΤΗΣΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΥΤΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ («Το δέντρο της ζωής μου»)
Τη σχέση τους με το σχολείο το σύνολο των μαθητών τη θεώρησε καλή ή σχεδόν καλή (56), ενώ 12 παιδιά θεωρούν ότι δεν αγαπούν το σχολείο γενικά κι ότι δυσκολεύονται. Έκπληξη ότι ψήφισαν πιο δημοφιλές μάθημα τα Μαθηματικά, που πέρασαν και τη Γυμναστική!!! Τα περισσότερα παιδιά βρήκαν να γράψουν κάποια θετικά (με προτεραιότητα τον χαρακτήρα έπειτα τις επιδόσεις και τέλος στην εξωτερική εμφάνιση) αλλά και κάποια αρνητικά γνωρίσματα  τους (συντριπτικά πρώτο: «είμαι νευρικός!»). Ως χόμπι τα περισσότερα ανέφεραν διάφορες αθλητικές δραστηριότητες, αλλά και πολλές καλλιτεχνικές (ζωγραφική, μουσική κ.α.). Τέλος αρκετά παιδιά απασχολούνται τον ελεύθερό τους χρόνο με βιντεοπαιχνίδια.
Στην παρουσίαση της οικογένειάς τους τα περισσότερα παιδιά αναφέρουν τους γονείς τους ως υπαλλήλους, έπειτα ελεύθερους επαγγελματίες και τελευταίο αγρότες-εργάτες, ενώ πολλά παιδιά δεν απάντησαν στο ερώτημα. Αρκετές μονογονεϊκές οικογένειες επίσης, όπως και πολλά μοναχοπαίδια.
Στο ερώτημα πως φαντάζονται το μέλλον τους οι περισσότεροι μίλησαν για επαγγελματική αποκατάσταση, άλλοι περιορίστηκαν στις σπουδές και αρκετοί ακόμα μίλησαν για δημιουργία οικογένειας ή επιτυχία στον αθλητισμό!
ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
Όσον αφορά τα συναισθήματα που νιώθουν τις πρώτες τους μέρες στο Γυμνάσιο, οι πιο δημοφιλείς απαντήσεις είναι: χαρά, άγχος, ενθουσιασμός, περιέργεια. Στο σύνολό τους υπερτερούν τα θετικά συναισθήματα, αν και όχι με μεγάλη διαφορά.
Στη θεματική «Το σχολείο που έχω, το σχολείο που ονειρεύομαι» τα παιδιά αναφέρονται θετικά για το νέο τους σχολείο ως προς το μέγεθος, αυλή και κυλικείο και στη συνέχεια ως χώρο που βλέπουν τους φίλους τους ή κάνουν καινούριους φίλους, ενώ πολύ ψηλά αναφέρονται οι καλοί κι ευγενικοί καθηγητές, αλλά και τα πιο ενδιαφέροντα μαθήματα. Όσον αφορά τα αρνητικά γνωρίσματα του νέου σχολείου οι περισσότερες απαντήσεις επικεντρώνονται στο μαθησιακό κομμάτι (διαγωνίσματα, εξετάσεις, εργασίες που δημιουργούν πίεση, κατά κύριο λόγο, αλλά και αποβολές, απουσίες, αυστηροί καθηγητές, εκφοβιστικοί μαθητές, 7ωρα) αλλά και στο  κτιριακό (παλιό κι όχι προσεγμένο κτίριο, έλλειψη σκιάς, παλιές και βρώμικες τουαλέτες).
Το σχολείο που ονειρεύονται τα περισσότερα παιδιά είναι μεγάλο, καθαρό, ευχάριστο, με ποικίλους χώρους άθλησης και καλύτερες τουαλέτες. Κατά δεύτερο το θέλουν λιγότερο πιεστικό: λιγότερες ώρες, όχι εξετάσεις, όχι ασκήσεις στο σπίτι, πιο ενδιαφέροντα ή και καθόλου μαθήματα, μεγαλύτερα μαθήματα, περισσότερες εκδρομές. Κάποιοι ανέφεραν και τη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών σε αυτό.
ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΡΕΙΣ ΒΔΟΜΑΔΕΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
Περάσανε ήδη τρεις βδομάδες στο Γυμνάσιο και τα παιδιά καλούνται να επικαιροποιήσουν τις εντυπώσεις τους. Τα θετικά έως ενθουσιώδη συναισθήματα υπερτερούν σχεδόν στο διπλάσιο των αρνητικών. Περίπου το ίδιο ποσοστό δεν θα ήθελε να γυρίσει πίσω στο Δημοτικό, αν γινόταν, καθώς εκεί «βαριόταν, έκαναν παρέα με τα μικρά, ενώ εδώ έχουν πιο πολλούς φίλους». Όσοι θα ήθελαν να επιστρέψουν  επικαλούνται τα «πιο καλαίσθητα κτίρια, την απουσία εξετάσεων κι εκφράζουν μια νοσταλγία για τους δασκάλους τους». Καλή είναι λοιπόν κι η γνώμη που έχουν σχηματίσει για το σχολείο, ενώ αρκετοί φαίνεται να έχουν αλλάξει την αρχική τους γνώμη προς το καλύτερο. Ακόμα οι περισσότεροι φαίνεται να έχουν καταλάβει πως λειτουργεί το Γυμνάσιο, κάποιοι έχουν λίγες απορίες ακόμα κι ελάχιστοι  πολλές απορίες. Τα πράγματα που θα ήθελαν να αλλάξουν στο σχολείο θα ήταν:  σε συντριπτικό ποσοστό η δυσκολία των μαθημάτων, τα διαγωνίσματα και τα επτάωρα και κατά δεύτερο το κτίριο και τις τουαλέτες.
Στο ερωτηματολόγιο αν τους βοήθησαν οι δράσεις υποδοχής ψήφισαν ως εξής:
 
Πολύ
Μέτρια
Λίγο
Καθόλου
Οι δράσεις υποδοχής στο Γυμνάσιο με βοήθησαν να νιώσω καλύτερα.
13
22
12
9
Οι δράσεις υποδοχής με βοήθησαν να
καταλάβω πώς λειτουργεί το σχολείο.
27
14
5
9
Είμαι έτοιμος/έτοιμη να φοιτήσω στο
Γυμνάσιο. Νομίζω ότι θα τα πάω
καλά.
28
16
8
4
Το περιβάλλον του νέου μου σχολείου μου
φάνηκε φιλικό και φιλόξενο.
14
22
12
7
Και μετά την Υποδοχή μου στο σχολείο
συνεχίζω να μην καταλαβαίνω πολλά
πράγματα για το Γυμνάσιο.
15
13
13
16
Και μετά την Υποδοχή μου συνεχίζω να νιώθω αρνητικά συναισθήματα .
8
4
10
33
* Υπεύθυνοι καθηγητές για το Π.Ο.Μ. φέτος είναι η φιλόλογος, Μετζογιαννάκη Μαρία (συντονίστρια), η διευθύντριά μας, κυρία Δαούκα Λίτσα κι ο θεολόγος μας, Παπαποστόλου Βαγγέλης